Zakazany owoc
Czym był zakazany owoc z ogrodu Eden?
|
Jabłko? Figa? Cytryna? A może granat? Biblia nie precyzuje, co Adam i Ewa zjedli w Ogrodzie Eden. A jednak to właśnie jabłko stało się dominującym symbolem pokusy, grzechu i upadku człowieka. Dlaczego właśnie ten owoc? Jak do tego doszło, że to on kojarzony jest z grzechem pierworodnym? Spróbujmy przyjrzeć się bliżej biblijnej historii. |
|
Co Biblia mówi o zakazanym owocu?
|
Biblia opisuje zakazany owoc w sposób bardzo zwięzły. Słowa na jego temat zamykają się w zasadzie w jednym zdaniu. Ta krótka historia prezentuje się w Biblii następująco: |
„Wtedy kobieta spostrzegła, że owoce tego drzewa ładnie wyglądają, są dobre do jedzenia i do zdobycia wiedzy. Sięgnęła więc po owoc, zjadła i dała mężczyźnie, który był przy niej, a on zjadł. Wtedy obojgu otworzyły się oczy i poznali, że są nadzy. Zerwali więc liście z drzewa figowego i zrobili sobie przepaski”. Rdz 3, 6-7. |
Oto wszystko, co wiemy o zakazanym owocu z Księgi Rodzaju. Był dobry do jedzenia, co oznaczało, że był jadalny. Był ładny, a więc kuszący i atrakcyjny. Wreszcie, był również przydatny do zdobycia mądrości, a zatem dawał złudzenie, że jego zjedzenie przyniesie jakiś zysk. I tu tkwi sedno – Ewa nie zjadła przecież owocu tylko dlatego, że był jadalny i wyglądał dobrze. Było wiele innych drzew, które miały takie cechy. Zjadła owoc, ponieważ obiecywał jej coś, czego nie miała, a chciała zyskać lub doświadczyć. |
|
Co ciekawe, są to te same pułapki grzechu, z którymi mamy do czynienia dzisiaj w przeróżnych sytuacjach. Grzech – zanim zrozumiemy jego faktyczne konsekwencje – wydaje się nam kuszący, atrakcyjny, korzystny dla nas. Obiecuje coś, czego nie doświadczyliśmy lub coś, co możemy z tego zyskać. Problem polega na tym, że jest to pusta obietnica, a konsekwencje nigdy nie spełniają oczekiwań. Takiej wizji dała się zwieść Ewa, pociągając za sobą Adama. |
Jak widać, opis zakazanego owocu jest dość mocno lakoniczny. Na drzewach rośnie tak wiele różnych rodzajów owoców, że trudno stwierdzić, jaki naprawdę mógł to być owoc. Dlaczego więc w wielu opowieściach i na licznych obrazach zakazany owoc przedstawia się jako jabłko? |
Dlaczego właśnie jabłko?
|
Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, trzeba cofnąć się do przełomu IV i V wieku, kiedy to św. Hieronim, dokonał pierwszego przekładu Biblii z języków greckiego i hebrajskiego na łacinę, zwanego Wulgatą. I tu pojawia się ciekawostka związana z językiem łacińskim, która najprawdopodobniej miała wpływ na uznanie zagadkowego owocu za jabłko. Łacińskie „malum” ma dwa znaczenia – „jabłko” oraz „zły”. I choć w tekście tłumaczonym przez św. Hieronima słowo „malum” nie pojawia się bezpośrednio w kontekście owocu (tu użyte jest słowo „fructu”), a jedynie w kontekście poznania dobra i zła („bonum et malum”), to właśnie jabłko „malum” zostało uznane za najbardziej prawdopodobnego kandydata na zakazany owoc. |
|
To jednak nie koniec językowych ciekawostek. Łacińscy autorzy najczęściej określają zakazany owoc jako „pomum”, co tłumaczy się jako „owoc” lub „drzewo owocowe”. Podobnie wyglądało to w języku starofrancuskim, gdzie słowo „pom” (współczesne „pomme”) oznaczało „owoc” i było używane w najwcześniejszych starofrancuskich tłumaczeniach Księgi Rodzaju. Z czasem jednak znaczenie słowa „pom” uległo zmianie. Zamiast szerokiego, ogólnego terminu oznaczającego „owoc”, przybrało węższe znaczenie: „jabłko”. Gdy ta zmiana została powszechnie przyjęta, osoby czytające starofrancuską wersję Księgi Rodzaju odnosiły wrażenie, że zakazany owoc z Biblii to właśnie jabłko. Miało to również wpływ na sposób przedstawiania zakazanego owocu w sztuce, który prezentowany jest zazwyczaj jako jabłko – zarówno w rzeźbie, jak i w malarstwie. |
A może figa?
|
Choć większość artystów malujących sceny z ogrodu Eden przedstawia drzewo poznania dobra i zła jako jabłoń, pojawiają się jednak wyjątki. Przykładowo, Michał Anioł namalował w Kaplicy Sykstyńskiej figowiec. Ta propozycja wydaje się logicznym i naturalnym rozwiązaniem. Dlaczego? |
Drzewo figowe było uprawiane na terenach biblijnych od trzeciego tysiąclecia przed naszą erą. To jedno z częściej wymienianych w Biblii drzew. Co więcej, wnikliwy czytelnik z pewnością zauważy, że właśnie z liści figowca, a nie jabłoni, Adam i Ewa sporządzili sobie swoje pierwsze odzienie. Wykorzystanie gałązek drzewa figowego sugeruje, że znajdowało się ono w pobliżu i to właśnie ono mogło być drzewem poznania dobra i zła. |
Nauka dla współczesnego człowieka
|
Choć jabłko i figa to najpopularniejsi kandydaci do roli zakazanego owocu, w jego roli pojawiają się niekiedy również inne owoce – cytryna, mango, winogrono, granat lub daktyl. Warto jednak pamiętać, że ostatecznie rodzaj owocu nie ma tu większego znaczenia. Czytając biblijną historię o grzechu pierwszych ludzi, warto skupić się przede wszystkim na akcie nieposłuszeństwa, którego dopuścili się Adam i Ewa. Fragment pomaga nam zrozumieć, czym jest pokusa, jak działa zło i jak może dojść do grzechu, który z pozoru wydaje się atrakcyjny i przynoszący korzyść. |
Opis historii z Ogrodu Eden nie pozostawia nas jednak bez nadziei. W Księdze Rodzaju Bóg złożył obietnicę dotyczącą potomstwa kobiety, które zmiażdży głowę węża: |
„Wprowadzam nieprzyjaźń między tobą a kobietą, między twoim potomstwem a jej potomstwem. Ono zdepcze ci głowę, a ty zranisz mu piętę”. Rdz 3,15. |
W proroctwie tym, zwanym Protoewangelią, czyli niejako brzaskiem Dobrej Nowiny, mowa jest tylko o Mesjaszu i Jego Matce. Wiemy, że tym potomstwem jest Jezus. Przez Adama straciliśmy wszystko, ale w Chrystusie odzyskaliśmy to, co zostało utracone. |
|