Czy lekcja religii w szkole ma sens?
|
Zbliża się nowy rok szkolny, a wraz z nim powrót na lekcje religii. W ostatnim czasie nie jest to jednak takie oczywiste. Dyskusje odnośnie tego, czy szkoła jest właściwym miejscem na lekcje religii, ile godzin tego przedmiotu powinno pojawiać się w planie, jak powinno wyglądać ocenianie, a nawet – czy lekcje religii w ogóle są potrzebne, coraz częściej pojawiają się w przestrzeni publicznej. Nic więc dziwnego, że w Google nie brakuje takich wyszukiwań, jak: „Czy można się samemu wypisać z religii?”, „Jak wypisać się z religii?”, „Rezygnacja z religii – wzór jak napisać”, czy „Jak wypisać dziecko z religii?”. |
|
Pojawia się tu pytanie – czy lekcja religii w szkole rzeczywiście ma sens? Czy dobrym rozwiązaniem byłoby przeniesienie religii na parafialne salki, tak jak miało to miejsce dawniej? A może jednak miejsce religii jest w szkole? |
Lekcja religii w szkole – 7 argumentów
|
Za prowadzeniem lekcji religii w szkole przemawia wiele względów – zarówno tych związanych z dobrem ucznia, jak i z samą nauką. Przyjrzyjmy im się bliżej. |
1. Religia to nauka
|
Wielu przeciwników religii uważa, że szkoła to nie jej miejsce, ponieważ religia nie jest nauką, a treści przekazywane na lekcjach religii są przypadkowe i niezweryfikowane. Nic bardziej mylnego! |
Teologia to nauka, która jest obecna nawet na najsłynniejszych uniwersytetach w Europie, jak Oxford, Cambridge, St. Andrews, Nottingham, Heidelberg, Tybinga, Leuven, Humboldta w Berlinie czy Sapienza w Rzymie. Jest ona nieodłącznym składnikiem tradycji humanistycznej, z takimi myślicielami, jak Orygenes, Augustyn, Tomasz z Akwinu, Kierkegaard, Józef Tischner i wielu innych. Każdy nauczyciel religii musi mieć wykształcenie teologiczne, a także przygotowanie pedagogiczne. Religia nie jest również przedmiotem, na którym można nauczać „byle czego” – jak każdy inny przedmiot, posiada podstawę programową na wszystkich etapach nauczania, od przedszkola po szkołę średnią, w której wyróżnione są treści, jaki ma przyswoić uczeń, wraz z zalecanymi warunkami i sposobem realizacji zajęć. Warto tu wspomnieć, że Podstawa Programowa Katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce przewiduje również wiedzę o innych religiach świata, takich jak judaizm, buddyzm, hinduizm i islam. Nauczanie religii nie jest więc kwestią „przypadku”, ale zaplanowaną edukacją, w czym nie różni się od innych przedmiotów nauczanych w szkole. |
2. Religia to standard w krajach europejskich
|
W większości krajów Europy uczy się religii, i to na każdym poziomie edukacyjnym. W 23 krajach na 27 lekcje religii odbywają się właśnie w szkole. Niemal wszystkie państwa Unii Europejskiej naukę religii traktują jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji, wychodząc z przekonania, że bez niej obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. Przyjęty w Polsce model jest bliski temu, jaki obowiązuje w większości krajów Unii Europejskiej. Można więc stwierdzić, że pojawiające się propozycje ograniczenia bądź usunięcia nauczania religii ze szkół pozostają w sprzeczności z tradycją dominującą w przestrzeni europejskiej. |
3. Religię w szkole gwarantuje Konkordat
|
Nauczanie katechezy w szkołach i przedszkolach publicznych jest zagwarantowane w Konkordacie między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską. Mówi o tym art. 12., w którym czytamy m.in.: „Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci oraz zasadę tolerancji, Państwo gwarantuje, że szkoły publiczne podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola, prowadzone przez organy administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą zainteresowanych naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych”. |
Z tego względu, wszelkie prace nad tym tematem powinny być prowadzone przede wszystkim w dialogu z Kościołem. |
4. Religia wychowuje do wartości
|
Warto pamiętać, że religia to jeden z nielicznych przedmiotów w szkole, który wychowuje do wartości. W ramach lekcji religii dzieciom i młodzieży przekazywane są wartości, które możemy zdefiniować jako ogólnoludzkie, takie jak miłość, prawda, wolność, godność, uczciwość, przebaczenie, szacunek. Wartości te są w stanie kształtować człowieka, stać się elementem jego postawy i systemu jego własnych wartości życia, elementem jego osobowości. Uznają one godność osoby ludzkiej i nie pozwalają na instrumentalne, utylitarne traktowanie człowieka. Lekcja religii ma więc ogromną rolę w procesie wychowywania i budowania tożsamości kulturowej. |
5. Religia wychowuje do empatii
|
W ramach lekcji religii ma również miejsce wychowanie do empatii, czyli zdolności stawiania się w sytuacji innej osoby, doświadczania wydarzeń i emocji, które przeżywa. Tematyka podejmowana na lekcjach religii uwrażliwia, uczy uważności na drugiego człowieka, na poczęte życie, na osoby chore, cierpiące, starsze, potrzebujące. W wielu sytuacjach na lekcjach religii zachęca się również do aktywnych działań na rzecz innych, takich jak np. udział w akcji Szlachetna Paczka. |
6. Religia pomaga poznać kulturę polską i europejską
|
Nie da się rozdzielić kultury polskiej i europejskiej od wiary chrześcijańskiej. Chrześcijańskie dziedzictwo jest tu elementem naszej tożsamości, choć oczywiście nie zawsze w formach wyznaniowych. Z tego względu zrozumienie polskiej i europejskiej historii, kultury, literatury, zwyczajów wymaga wiedzy o religii chrześcijańskiej. |
Promowanie całkowitego odcięcia od religii dąży więc do zatracenia tożsamości, a także niweczy dorobek wielu pokoleń ludzi – wierzących bądź niewierzących – którzy przy pomocy rozumu poszukiwali dobra, prawdy i piękna. |
7. Religia to przestrzeń do zadawania pytań i szukania odpowiedzi
|
Lekcje religii dają dzieciom i młodzieży przestrzeń, w której mogą zadawać nurtujące ich pytania i szukać odpowiedzi. Niejednokrotnie stają się miejscem dyskusji na ważne tematy, gdzie młodzi nie boją się zadawać odważnych pytań. Takie dyskusje dają możliwość poszerzania horyzontów i ogólnej wiedzy – bo rozmawia się o życiu, duchowej sferze człowieka, wartościach i zasadach, którymi należy się kierować. To ogromne wsparcie rodziców w przekazywaniu dzieciom mądrości życiowej i umiejętności refleksyjnego podchodzenia do wielu spraw. |
Warto tu zauważyć, że religia to przestrzeń dla wierzących, ale też poszukujących katolików. Celem jest zgłębienie wiedzy religijnej, poznawanie Kościoła, ale też poszanowanie wyznawców innych religii i ludzi o odmiennych poglądach. |
Inspiracja do wychowania w wierze
|
Lekcje religii są ważne, jednak warto mieć świadomość, że aby wychować dzieci w wierze, trzeba przede wszystkim stworzyć im pełen miłości dom, w którym wiara jest autentycznie częścią życia rodziny. Nie czymś, o czym myśli się tylko w niedzielę, ale ważną sprawą obecną w rozmowach, modlitwie, codziennych czynnościach. |
|
Istotne są tu reakcje rodziców, kiedy młody człowiek przychodzi z wątpliwościami dotyczącymi wiary. Dobrze jest za każdym razem szukać odpowiedzi, nie odrzucając pytań i nie kwestionując samej możliwości ich zadawania. Takie podejście gwarantuje dużo rodzinnych dyskusji, pracy nad problemami, myślenia o nich zamiast wymuszania za pomocą autorytetu rodzicielskiego. Dużą pomocą mogą tu być książki odpowiadające na pytania, np. „Katechizm młodego detektywa” lub „YOUCAT dla dzieci” – w przypadku młodszych czy „YOUCAT Katechizm Kościoła Katolickiego dla młodych”, oraz książki z serii „Dlaczego wierzę”: „Dlaczego wierzę w Boga”, „Dlaczego wierzę w Chrystusa obecnego w Kościele?”, „Dlaczego się modlę?” – w przypadku młodzieży. |
Ostatecznie takie wysiłki formowania dzieci w wierze, jak lekcje religii, szkoły katolickie, a nawet wspólnoty młodzieżowe, są jedynie wsparciem w wychowaniu w wierze. Rola rodziców w wychowaniu religijnym dzieci jest niezastąpiona i kluczowa, dlatego warto zadać sobie pytanie: co robię, aby żyć wiarą w domu i przekazać ją moim dzieciom? Jeśli czujesz, że potrzebujesz coś zmienić, wesprzyj się naszymi poradnikami: „Rodzice, to od nas zależy”, „Rodzice i dzieci”, „Rodzina (nie)idealna”. |
|
Chcesz zacząć już dziś? Mamy dla Ciebie prezent – fragment książki „Dlaczego wierzę w Boga”, dzięki któremu zyskasz okazję do porozmawiania ze swoim dzieckiem na temat wiary. Kliknij poniżej i pobierz! |
|